Gesorteerd

Na het opmaken van mijn moestuinplanning, was het tijd om te kijken of ik nog zaad moet bijkopen. Het zadenkistje was tijdens de afgelopen moestuinmaanden veranderd in een chaos, dus daar moest weer orde in komen.
Alles eruit en weer sorteren op datum van zaaimoment.


Ik moet bekennen dat ik niet gelet heb op de datum die op de pakjes staat. Vaak is zaad echt wel langer kiemkrachtig.

Dat bevestigt ook de bekende vierkante-meter-moestuin-pionier Mel Bartholomew in zijn boek 'Tuinieren met de vierkante meterbak' (een aanrader trouwens!): "Als het teveel aan zaadjes goed bewaard wordt, gaan ze jarenlang mee. In tegenstelling tot wat de tuinindustrie je graag wil laten geloven, is het niet nodig om elk jaar nieuw zaad te kopen."

Wat ik wel probeer is om op tijd te zaaien, moest er zaad echt niets meer doen, heb ik nog ruim de tijd om nieuw te halen.
Maar vaak gaat het dus wel gewoon goed. Mijn zaaitest vorig jaar met wortelzaad dat 'overdatum' was, heeft uiteindelijk meer opgebracht dan de veldjes ingezaaid met nieuw gekocht zaad. Allicht kiemt niet alles of procentueel minder, maar proberen kan altijd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'